Таксономія розумових умінь за Б. Блумом
Рівень пізнання |
Характеристика |
Ключові завдання |
І. Знання (пізнання). |
Учень може запам'ятовувати і відтворювати матеріал побої складності. |
назвіть: повторіть; прочитайте напам'ять; інсценують; напишіть формулу; перерахуйте; в якому році ...; де відбувалося ... |
II. Сприйняття (розуміння). |
Учень засвоює матеріал і здатний до його інтерпретації (на рівні зразка). |
закінчите фразу; що дізналися; поясніть; виконайте по аналогії; перетворіть; поясніть взаємозв'язок. |
III. Застосування (прийняття). |
Учень володіє матеріалом, створюючи свої висловлювання; використовує раніше вивчений матеріал у нових умовах. розкажіть своїми словами; |
поясніть мету застосування; перевірте припущення; доведіть, що ...; висловіть думку про ...; гіпотези; переведіть з іноземної українською мовою. |
IV. Аналіз. |
Учень вміє ділити ціле на частини (сформована система мови). Виділяти окреме елементи структури матеріалу, визначати взаємозв'язок. |
класифікуйте; що є наслідком;
порівняйте; проаналізуйте причини; завдання на структуру (слова, речення). |
V. Синтез. |
Учень може об'єднати частини в нове ціле. |
Знайдіть рішення; узагальніть; складіть з елементів; систематизуйте; напишіть творче твір; запропонуйте план експерименту; знайдіть альтернативу; запропонуйте алгоритм; які можливі пояснення. |
VI. Оцінка. |
Учень вміє оцінити якість і значення матеріалу на основі критеріїв. |
оцініть логіку; визначте (опишіть) гідності або недоліки матеріалу; Виділіть критерії; чи відповідає ...; наскільки вірно (сам матеріал). |
ЗНАННЯ
Розповісти
Показати
Назвати
Дати визначення
РОЗУМІННЯ
Описати
Пояснити
Визначити ознаки (властивості)
Сформулювати по-іншому
ЗАСТОСУВАННЯ
Застосувати знання
Навести приклади та ілюстрації
Розв’язати задачу
--------------------------------------------------------------------------------------------------
АНАЛІЗ
Виділення частин, ознак
Визначення загального і відмінностей
СИНТЕЗ
Створення нового із поданих частин
ОЦІНКА
Надати аргументи
Довести
Захистити точку зору
Спрогнозувати
ЗНАННЯ, РОЗУМІННЯ, ЗАСТОСУВАННЯ (частково)
Репродуктивні
Що називається іменником?
Яких письменників ви знаєте?
Хто написав казку «Червона шапочка»?
ЗАСТОСУВАННЯ,
АНАЛІЗ, СИНТЕЗ
Проблемні (запитання навчальних тем) містять протиріччя, фокусують на головному, не виходять за межі програми, допомагають зрозуміти факти в і ідеї у системі понять, пов’язані з досвідом, допомагають дітям формулювати власні відповіді.
Як людина отримує сонячну енергію?
Чи всі чотирикутники є прямокутниками?
Як назвати одним словом: яблука, груші, персики, абрикоси?
Чим відрізняються Карпатські і Кримські гори?
Що спільного у плазунів і ссавців?
Чому варто не витрачати даремно прісну воду?
ОЦІНКА
Розвивальні (основні)
стимулюють дослідження, змушують задуматися, мають між предметні зв’язки, не мають однозначної відповіді «так» чи «ні», дослідження нових ідей, народження гіпотез
Чому всі люди різні?
Що може статися, якщо на планеті зникнуть рослини?
Чи може обман бути корисним?
Як можна очистити річку?