Виконуючи завдання
і реалізуючи основні принципи
виховної роботи, виховна робота навчальних закладів міста орієнтується на
нормативно – правову базу з питань
виховної роботи, а саме Закони
України «Про освіту”, «Про загальну середню освіту”, «Про охорону дитинства”,
«Концепцію виховання дітей та молоді”, «Концепцію громадянського виховання”,
«Національну доктрину розвитку освіти”, «Конвенцію про права дитини”, «Декларацію прав дитини” та нормативно – правові акти, документи Міністерства освіти і науки України, Департаменту освіти і науки обласної
державної адміністрації, органів місцевого самоврядування.
В 2013-2014 н.р. виховна робота
навчальних закладів була спланована та спрямована на досягнення головної мети –
формування та розвиток соціально-зрілої, творчої особистості – громадянина
України.
Згідно з принципами і положеннями
нормативних і директивних документів про освіту, рекомендаціями міського
методичного кабінету, відповідно до структури методичної роботи в закладах,
методична робота в минулому навчальному році була спрямована на виховання
громадянина нової формації, національно свідомого, творчого, високоосвіченого,
здатного до саморозвитку та самовдосконалення, готового до плідної праці в
різних сферах суспільного життя, здатного бережно ставитися культурного надбання української
нації, на розвиток творчої особистості вчителя та учня, залучення батьків до
активної співпраці з школою, подолання
труднощів у роботі з дітьми девіантної поведінки. Так протягом 2013-2014 н.р.
навчального року згідно з річним планом роботи відділу освіти було проведено 4
засідання МО заступників директорів з виховної роботи, на яких розглянуто
питання: «Підготовка молоді до свідомого вибору сфери життєдіяльності та
підвищення відповідальності сім’ї за освіту і виховання дітей», «Побудова
ефективної системи національного виховання на засадах загальнолюдських,
полікультурних, громадянських цінностей», «Забезпечення фізичного,
морально-духовного, культурного розвитку дитини», «Формування соціально зрілої
творчої особистості громадянина України».
Заступниками директорів з виховної
роботи проведено 4 семінари-практикуми на тему: «Створення цілісної моделі
виховної систем и у загальноосвітньому навчальному закладі на основі
громадянських та загальнолюдських цінностей» (Забой Т.А. - заступник директора
Ватутінської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №1 Ватутінської міської
ради), «Рівень духовної культури сім’ї – рівень культури та вихованості
дитини!» (Дубова Л.М. - заступник директора Ватутінської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів №6 Ватутінської міської ради), «Взаємодія педагогів, батьків і місцевої
громади з питань виховання дітей та молоді» (Калиушко Л.В. - заступник
директора Ватутінської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5 Ватутінської
міської ради), «Моделювання психологічних ситуацій, суспільних процесів
засобами психологічного театру – один з пріоритетних напрямків превентивного
виховання підростаючого покоління» (Шарова Л.В. - заступник директора
Ватутінської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 імені М.Ф.Ватутіна
Ватутінської міської ради).
09 квітня 2014 року по місту Ватутіне, в
Інтернет-режимі у віртуальному педагогічному клубі «Спільна дія» в розділі
«Семінари, конференції» був проведений обласний семінар методистів з виховної
роботи районних та міських методичних кабінетів (далі - РМК та ММК) на тему:
«Взаємодія сім’ї, навчальних закладів та громадських організацій у вихованні та
соціалізації дітей та молоді», на сайті «Класна оцінка». Для розгляду
пропонувались такі питання:
1. Родинне виховання в системі шкільної
освіти м.Ватутіне (доповідач Жовновата Наталія Яківна - завідувач методичним
кабінетом відділу освіти Ватутінської міської ради та Пересунько М.П. –
методист методичного кабінету відділу освіти Ватутінської міської ради)
2.
Взаємодія педагогів, батьків і місцевої громади з питань виховання дітей
та молоді (Презентація роботи Калиушко Людмили Вікторівни – заступника
директора з виховної роботи Ватутінської
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5 Ватутінської міської ради).
3. Всебічне виховання особистості дитини
через співпрацю школи і родини (Доповідь та презентація роботи Дубової Лесі
Миколаївни – заступника директора з виховної роботи Ватутінської
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 Ватутінської міської ради).
4.
Проведення нестандартних виховних заходів для старшокласників із
залученням батьківської громадськості (Сценарій
- Бондаренко Олени Михайлівни, педагога-організатора Ватутінської
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 Ватутінської міської ради).
Методисти з виховної роботи РМК, ММК
були активними учасниками в роботі «Круглого столу» та обговоренні матеріалів
семінару. Своїми думками з питань взаємодії сім’ї, навчальних закладів та
громадських організацій у вихованні та соціалізації дітей та молоді поділились
Коваленко Світлана Василівна, методист РМК відділу освіти Чигиринської Районної
адміністрації; Шкуренко Алла Юріївна, методист Катеринопільського відділу
освіти; Висоцька Марія Петрівна, методист РМК відділу освіти Черкаської
Районної адміністрації; Кудін Валентина Семенівна завідувач лабораторії
виховної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти
педагогічних працівників та інші.
Відповідно Порядку проведення органами
юстиції перевірок стану правової освіти, затвердженого наказом Міністерства
юстиції України від 14.11.2011 р. № 3325/5, спільного наказу Ватутінського
міського управління юстиції та відділу освіти Ватутінської міської ради №18-0
від 04.04.2013р. та плану роботи управління юстиції у 2013-2014 н.р., головним
спеціалістом Ватутінського міського управління юстиції Карташевим Сергієм
Володимировичем спільно з методистом методичного кабінету відділу освіти
Пересунько Марії Петрівни в присутності керівників навчальних закладів
проведено спільні перевірки стану правової освіти в ДНЗ та ЗНЗ в 2013 році.
Одним з аспектів громадянського
виховання є прищеплення учням гордості за свою Батьківщину, любові до рідного
краю, його традицій. Реалізація даного аспекту здійснювалась через проведення
різноманітних екскурсій по Черкаській області та за її межами. У рамках
виконання плану заходів щодо відзначення та святкування 70-ї річниці Перемоги у
Великій Вітчизняній війні були організовані екскурсії по місцях бойової слави,
а саме: м.Ватутіне та с.Скаліватка «Йдемо ми у журбі до тих могил де тихо сплять
солдати...», екскурсії в шкільний музей
М.Ф.Ватутіна «Бої відшуміли, скінчилась війна, Та в пам’яті житиме довго вона»,
відвідування військово–патріотичного музею зброї та військової техніки в с.
Шампань (Звенигородського району), меморіального комплексу "Національний
музей історії Великої Вітчизняної війни 1941-1945 років" (м.Київ),
Національного історико-культурного заповідника "Чигирин”, Музей Богдана
Хмельницького (м.Чигирин), Національного заповідника "Батьківщина Тараса
Шевченка" (с.Шевенкове, с.Моринці, с.Будище).
Військово-патріотичний напрямок виховної
роботи знайшов відображення у проведені заходів, присвячених Дню визволення
України від німецько-фашистських загарбників. В закладах освіти щорічно проводяться декади пам’яті,
присвячені річницям визволення Звенигородщини від німецько-фашистських
загарбників «Не владний час війни затерти слід», місячники оборонно-масової
роботи «Я-патріот», декади «Я – майбутній захисник Вітчизни» під час яких
проводяться лінійки пам’яті та слави, уроки пам’яті, виховні години, години
спілкування, уроки мужності, екскурсії до музеїв, екскурсії місцями бойової
слави, проводяться акції «Пам'ять» та «Ветеран поруч», конкурси малюнків та
плакатів, шкільні фестивалі, вечори пам’яті, лекції, бесіди, виставки квітів,
друкованої продукції, фотовиставки, заочні подорожі, вікторини, перегляд
документальних фільмів.
10.09.2013 в приміщенні Ватутінської
спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №1 Ватутінської міської ради відбулася
зустріч волонтерів з керівником міської ради ветеранів Великої вітчизняної
війни і праці та з ветеранами війни Мусійком О.П., Кульковим М.А., здійснено запис спогадів про війну.
20.09.2013 проведено міський етап
військово-патріотичного конкурсу, по пошуково-дослідній роботі, присвячений
70-й річниці визволення Черкащини від фашистських загарбників «Подвигу жити у
віках».
25.10.2012 в актовому залі ЗОШ №5
проведено міський етап обласного конкурсу юних вокалістів, присвячений 70-й
річниці визволення Черкащини від фашистських загарбників «Шана й тепло наших
сердець для вас, визволителі!».
13.12.2014 в міському Палаці культури
відбулась змагання-гра «Я патріот», присвячена 112-й річниці від дня народження
Героя Радянського Союзу М.Ф.Ватутіна та 22-ї річниці Збройних Сил України.
14.02.2014 з метою формування патріотичних
почуттів до героїки минулого, національної гідності та свідомості всі ЗНЗ міста
взяли активну участь у міському конкурсі військово-патріотичної пісні «Пам’ять
поколінь» до Дня вшанування учасників бойових дій на території інших держав і
25 річчя виведення військ з території республіки Афганістан.
Результатом ефективної пошукової роботи
є шкільний музей М.Ф.Ватутіна (ЗОШ №2), цікаво, змістовно та естетично
оформлені куточки бойової слави з постійно діючими експозиціями «Подвиг
О.Лосєвої», «Наші земляки - ветерани ВВв», «155-та танкова Червонопрапорна
Звенигородська бригада», «Його ім’я носить наше місто», «Ордени і медалі моєї
родини», «Захист Вітчизни – обов’язок кожного!» (ЗОШ №6), виготовлено та
естетично оформлено тематичні стенди «Вони захищали наш край» (ЗОШ №5),
«Ветеран завжди поруч», «Ніхто не забутий, ніщо не забуте…» (СШ №1).
Учні навчальних закладів міста є
активними учасниками міських та обласних конкурсів науково-дослідницької
діяльності, таких як :
І. «Війна очима дітей» - учні ЗОШ №5 представили
на огляд обласного журі роботу «Спогади остарбайтера Шуляки Ганни»;
ІІ. «Подвигу жити у віках» - за результатами міського етапу конкурсу на
обласний етап потрапили робота ЗОШ №5 «Реабілітовані історією: Генерал-майор
Кириллов М.К.» та пошукова робота ЗОШ№6 «Відважна кулеметниця» (про подвиг
Олени Лосєвої), яка посіла ІІІ місце в області;
ІІІ. «Трагедія людини в роки війни» - міський конкурс учнівських
презентацій;
ІV. «Шляхами слави та безсмертя» -
обласний конкурс творчих робіт.
V. «Ми пам'ять збережемо» - на обласний
етап направлено роботу учня СШ №1 «Шкірдань А.М»
VІ.
«Сліди війни в моїй родині» - матеріали розміщено на сайті Ліги
старшокласників
Учні ЗОШ №2 ім.М.Ф.Ватутіна потійно
збирають та поновлюють інформації в «Книгу памяті», яка зберігається у шкільному музеї імені М.Ф.Ватутіна.
Художньо-естетичний аспект виховної
роботи знайшов свою реалізацію в проведенні протягом навчального року
різноманітних міських конкурсів, таких як:
-
«Подорож про алеї правових знань», переможниця
- випускниця 11-го класу Ватутінської спеціалізованої школи №1 –
Тарасова Катерина;
- «Світ
моїх прав», переможці: Драголюб Семен, Федотова Даря, Гречанлі Юрій (ЗОШ №5),
Недайхліб Наталія, Злобіна Вєроніка (ЗОШ №2), Ширшов Олександр, Каліновська Юлія
(ЗОШ №6);
- «Знавці
права», - направлено роботи Тарасової Катерини (СШ №1), Шевцова Владислава та
Михайленка Богдана (ЗОШ №2), Маловіка Дмитра та Гречанлі Юрія (ЗОШ №5), Білоуса
Андрія та Олійника Андрія (ЗОШ №6).
обласних конкурсах:
- творчих
есе «Образ Шевченка на карті Черкащини», де лауреатом стала учениця 10-го класу
Ватутінської спеціалізованої школи №1 Шульц Юлія;
- дитячої
творчості «Творчість Т.Г.Шевченка очима дітей», у номінації
декоративно-прикладне мистецтво посіла ІІІ місце учениця Ватутінської загальноосвітньої школи №2 імені М.Ф.Ватутіна
- Скасків Наталія;
- військово-патріотичний
конкурс юних вокалістів, присвячений 70-1 річниці визволення Черкащини від
фашистських загарбників. Відправлено відео переможців у складі вокального ансамблю «Маки» (ЗОШ №5),
«Клейноди» (СШ №1), дуету Ліннік
Владислава та Головенко Марії (СШ №1) а також солістки-вокалістки Лагоди Аліни
(ЗОШ №2);
- дитячої
творчості «Славетне минуле в малюнках дітей», направлено роботу учениці 9-гоо
класу Ватутінської загальноосвітньої школи №6 Сущевої Анни;
- юних
поетів «Тарасовими шляхами», видруковано у збірці вірші переможців – Кірюшкіної
Анастасії (ЗОШ №5), Черкашиної Катерини (СШ №1), та Плахотнюк Вікторії (ЗОШ
№2);
- «З
Кобзарем у серці», направлено розробку театралізованої вистави «Шлях до
Шевченка крізь віки», керівник Большакова О.В.
- Історико-краєзначої
експедиції учнівської молоді «З Кобзарем у серці», за напрямком «Конкурс
дитячих малюнків», переможниця – учениця ЗОШ №2 Плахотнюк Вікторія та в номінації «Фотоматеріали т а слайд-шоу»
«Тарас ШЛевченко і Черкащина» зп напрямком слайд-шоу перемогу отримала учениці
ЗОШ №2 Скасків Наталія за роботу «Шляхами Кобзаря».
Всеукраїнських конкурсах:
- есе
«Я європеєць», направлено роботу Лопатіна Дмитра (СШ №1) та Рассолової Тетяни
(ЗОШ №6):
- з
нагоди 200-річчя з дня народження Т.Г.Шевченка, направлено роботи Гогунця
Владислава (СШ №1), Плахотнюк Вікторії
та Колєснікова Андрія (ЗОШ №2), Воскобойнікова Антона (ЗОШ №5)
- «Моральний
вчинок», направлено мультимедійну презентацію «Людина починається з добра»
Ватутінської загальноосвітньої школи №6, керівник – Дубова Л.М.
Лідерство - здатність впливати як на
окрему особистість, так і на групи, спрямовуючи зусилля всіх на досягнення
цілей організації.
Міська «Рада старшокласників» - це
самостійна громадська організація лідерів міста, яка створена на добровільній
основі, метою якої є згуртувати лідерів міста на цікаві та корисні справи;
виховувати в учнів активну життєву позицію та уміння адаптуватися в соціумі;
впроваджувати у практику виховної системи шкіл інноваційні технології;
розвивати почуття відповідальності за свій навчальний заклад.
Рада старшокласників об’єднує 11 учнів,
які проводять свою діяльність на підставі нормативно-правових актів:
Конституції України, Загальної Декларації прав людини, Міжнародного пакту про
громадські та політичні права, Конвенції про права дитини, Закону України «Про
об’єднання громадян», «Про сприяння становленню та розвитку молоді в Україні»,
«Про молодіжні та дитячі громадські організації», Декларації про загальні
засади державної молодіжної політики в Україні та статуту міської Ради
старшокласників. Завдання: формування патріота, людину високої правової
культури, соціально зорієнтовану та духовно багату; вирішення проблемних
питань, обмін досвідом.
5 грудня в приміщенні відділу освіти
вперше відчинила свої двері «Школа лідерів» -
це підготовка активних учнів, які виявили бажання до громадської
діяльності, формування чіткої активної громадянської позиції учнівської молоді,
допомога в самоорганізації учнів для активного відстоювання своїх прав через
органи учнівського самоврядування, підвищення рівня відповідальності за
доручену справу, колектив; формувати вміння правильно й раціонально розподіляти
свій час, планувати роботу, приймати раціональні рішення, підтримувати
впевненість у собі, досягати успіхів.
«Школу лідерів» можна назвати проектом
неформальної освіти, так званою «кузнею кадрів», практичною школою для тих, хто
бажає спробувати себе у ролі лідера, керівника. В ній започатковане системне
навчання учнівських активістів. Як результат – група учнівських лідерів, що є
потужним механізмом впливу, як на пересічних учнів, так і на розвиток
учнівських організацій загальноосвітніх навчальних закладів.
17.10.2013 члени учнівських
самоврядування міста прийняли участь в зустрічі з міським головою та керівними
структурними підрозділами виконавчого комітету Ватутінської міської ради щодо
реалізації в місті молодіжної політики.
15.11.2013 відбулася зустріч міського
голови, представників міського виконавчого комітету з лідерами учнівського
самоврядування міста та членами Ради старшокласників м.Ватутіне на тему «Моя
громадська позиція - від кожного залежить якій бути нашій країні».
16.05.2014 року відбулася зустріч
лідерів учнівських самоврядувань загальноосвітніх навчальних закладів міста з
заступниками міського голови на тему «Європейський союз та Європейські
горизонти України».
Декілька років поспіль учнівські
самоврядування навчальних закладів міста
беруть активну участь в інтернет – проекті Ліги старшокласників «Ми -
патріоти Черкащини», які розміщуються на
ВЕБ-порталі Черкаського 0ІПОПП.
Відповідно до Програми розвитку
патріотичного виховання населення Черкаської області та Регіональної програми духовного розвитку
Черкащини її діяльність спрямовується у
10 основних напрямках:
- «На
цій землі я народився»;
- «Сім
духовних святинь малої Батьківщини»;
- «Добро
починається з тебе»;
- «Щоденник
корисних справ»;
-
«Квіти біля школи»;
-
«Пишаюся тобою, рідний краю!»;
-
«Народні та родинні традиції мого краю»;
-
«Знаю та реалізую свої права»;
-
«Мій ідеал громадянина-патріота»;
-
«Здоровим бути модно!».
За кожним з цих напрямків всі осередки
Ліги старшокласників діляться інформацією та враженнями від участі у
патріотично спрямованій діяльності.
В 2013-2014 навчальному році учнівські
самоврядування міста представили на розгляд журі 12 інтернет-проектів по 7
напрямках, а саме:
- Ватутінська спеціалізована школа І-ІІІ
ступенів №1 Ватутінської міської ради взяла участь в під проектах: «Знаю та реалізую свої права» - «Презентація права», «Щоденник корисних
справ», «Квіти біля школи»;
- Ватутінська загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів №2 імені М.Ф.Ватутіна Ватутінської міської ради: «Мій ідеал
громадянина-патріота», «Здоровим бути модно»;
- Ватутінська загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів №5 Ватутінської міської
ради: «Знаю та реалізую свої права» -
«Тиждень права», «Здоровим бути модно», «Квіти біля школи»;
- Ватутінська загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів №5 Ватутінської міської ради: «Пишаюся тобою, рідний краю»
- робота «Живий камінь», «Мій ідеал
громадянина- патріота», «На цій землі я народився».
Підпроект «На цій землі я народився»
учениці 10-го класу Ватутінської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 Ватутінської міської
ради Маврежко Анастасії - «УСІМ СМЕРТЯМ НАПЕРЕКІР», увійшла до збірника
конкурсних індивідуальних робіт-портретних нарисів «Сліди війни в моїй родині»,
яку упорядковував Черкаський обласний інститут післядипломної освіти
педагогічних працівників Черкаської обласної ради в 2014 році.
2014-2015 навчальний рік є особливим з
точки зору ведення виховної роботи. В контексті нових викликів, що постали
перед країною, педагогічним працівникам
необхідно переглянути практику виховної роботи та захисту дітей в навчальному
закладі.
Педагоги і психологи можуть зробити багато для того, щоб
заспокоїти учнів і допомогти їм адекватно ставитися до подій. Постійний контакт
із вчителями та друзями допоможе дітям відновити відчуття безпеки. У такі часи
відданість, співчуття та навички вчителя стають особливо важливими та
потрібними.
Цьогоріч потрібно бути готовими до непростих запитань з боку учнів, дітям
важливо почути відповіді на їхні "чому?". Варто надавати дітям чіткі пояснення зрозумілою їм
мовою, не давати нездійсненних обіцянок,
але потрібно розповідати учням, що держава і громадянське суспільство роблять
усе можливе для відновлення миру та порядку в країні, відбиття зовнішньої
агресії проти України.
Взаємна підтримка ровес¬ників в цій
ситуації також важлива. Слід викликати в учнів, особливо на рівні початкової
школи, довіру до того, що покликання педагогів-перетворити школу на безпечне
для дітей середовище, що їхні батьки чи опікуни зроблять усе можливе, щоб вони
почувалися у безпеці.
В навчальних закладах украй важливу роль
відіграє мікроклімат у колективі.
Педагоги мають бути спокійні й виважені.У цьому їм допоможуть звичайні розмови:
обговорення домашнього завдан¬ня і т.п.. При цьому необхідно уникати
додаткового тиску на дітей. Будь-яка поведінка, що може зашко¬дити чи
відволікати їх, є неприпустимою.
Враховуючи велику кількість загиблих,
варто оголошувати хвилину мовчання, наприклад, на початку уроку і пояснювати
дітям, що так вшановуються загиблі й постраждалі.
Особливу увагу педагогічні працівники
повинні приділяти також власному самопочуттю: не забувати піклуватися про власне емоційне та
фізичне здоров'я. Діти, які бачать довкола себе впевнених, спокійних та
бадьорих дорослих, швидше повертаються до норми.
Задля консолідації суспільства необхідно
посилити національно-патріотичний характер навчання та виховання, передбачивши
використання у виховній роботі з учнями кращих традицій та звичаїв Українського
народу.
Для прикладу, проявами патріотизму є
громадянський вчинок юних нахімовців, які під час перепідпорядкування
Севастопольської військово-морської академії Російській Федерації на знак
протесту заспівали Державний Гімн України, поведінка учнів Української гімназії
у м. Сімферополь. Безперечним прикладом патріотичного виховання є сучасні
військові.
Необхідно планувати виховну роботу так,
щоб допомогти дитині визначити, чим саме її сім'я, школа, вулиця, місто найкращі.
Чому наша країна нам дорога. Давати
дітям необхідно таку інформацію, що її діти здатні зрозуміти і обговорити зі своїми друзями.
Основним документом у сфері освітньої
політики щодо патріотичного виховання підростаючого покоління є Концепція
національно-патріотичного виховання молоді, затверджена спільним наказом
Міністерства у справах сім'ї, молоді та спорту, Міністерства оборони, Міністерства
культури і туризму, Міністерства освіти і науки від 27.10.2009 №
3754/981/538/493 .
Під час організації навчально-виховного
процесу необхідно дотримуватись приписів наказу Міністерства від 07.09.2000 № 439 «Про затвердження
Рекомендацій щодо порядку використання державної символіки в навчальних
закладах України».
Під час проведення виховних заходів з
молоддю доцільно використовувати навчальні дебати, що є важливим засобом
розвитку в учнів критичного мислення та навичок аргументованого висловлювання.
Особливої уваги потребують питання
превентивного виховання, які передбачають впровадження системи підготовчих та
профілактичних дій педагога, спрямованих на запобігання формуванню в учнів
негативних звичок, рис характеру, проявів асоціальної поведінки.
Виховання емоційної культури та
конструктивної поведінки особистості є одним із ключових пунктів виховного
процесу сучасної школи. Його актуальність обумовлена підвищеним рівнем
тривожності школярів. Проявляється це у стресі, тривозі, агресії, особистісних
розладах. Існує необхідність вчити дітей толерантному ставленню одне до одного,
проводити роботу з розвитку
комунікативних навичок
спілкування.
Необхідно також налагодити взаємодію з
органами внутрішніх справ щодо ефективної профілактики із застосуванням
відновних практик для запобігання конфліктам та іншим негативним проявам учнів
загальноосвітніх навчальних закладів.
Зусилля педагогів мають бути спрямовані
на формування в учнів відповідальності, правомірності шляхів і засобів їх
реалізації, моральних якостей, які б регулювали їхню поведінку.
Важливим в питаннях профілактики дитячої
жорстокості та насильства є проведення належного сімейного
виховання, відродження сімейних цінностей,
підвищення ваги виховної функції сім'ї та підняття її авторитету, підготовка підростаючого покоління до
дорослого, сімейного життя.
Актуальною є систематична й послідовна
педагогізація батьківської громадськості, оскільки члени сім’ї – це перші
вихователі дитини. У навчально-виховному процесі необхідно враховувати, що
вплив сім’ї на підростаючу особистість залежить від багатьох факторів, а саме:
склад сім’ї (повна – неповна, наявність членів старшого покоління); побутові
умови; морально-психологічний клімат; соціальна орієнтація; загальна культура;
забезпечення єдності вимог до дитини усіх членів сім’ї; характер спілкування
батьків із дитиною; єдність сімейних інтересів.
Цілеспрямована робота має проводитися
щонайменше у двох напрямах: педагогічна просвіта батьків з використанням
сучасних форм і методів та активне залучення їх до виховної роботи; підготовка
підростаючого покоління до дорослого, сімейного життя.
Рекомендуємо впроваджувати у навчальних
закладах програми підготовки молоді до подружнього життя та формування
відповідального батьківства. Зокрема, розроблено комплекс навчальних програм
сімейного виховання «Сімейні цінності» для 8–9 класів (9, 17, 35, 70
годин), схвалений для використання у
загальноосвітніх навчальних закладах (лист Інституту інноваційних технологій і
змісту освіти МОН України від 03.07.2012 р. № 14.1/12-Г-156);
навчально-методичний посібник до навчальної програми «Сімейні цінності» (35
годин) для педагогічних працівників (лист Інституту інноваційних технологій і
змісту освіти МОН України від 15.05.2013 р. № 14.1/12-Г-166). Методичні матеріали
з цієї проблематики розміщено на офіційному сайті Інституту інноваційних
технологій і змісту освіти (www.iitzo.gov.ua) у розділі «Навчально-методичне
забезпечення виховної роботи».
З огляду на ймовірність швидкоплинної
зміни ситуації, навчальним закладам у взаємодії з органами державної влади,
батьківською громадськістю,
неурядовими організаціями бути
готовими гнучко реагувати на прояви тих чи інших тенденцій, застосовувати сучасні інформаційні
та інші технології задля надання психологічної та педагогічної допомоги дітям
та їх батькам.
методист методичного кабінету Пересунько М.П.
|